O koučinku

Jak probíhá koučink

Při úvodním setkání klient vypráví svůj příběh a kouč pozorně naslouchá. 

Kouč postupuje dle základní metodiky koučování. Zejména klade otázky a nenásilně pomáhá klientovi nacházet reálné odpovědi.

Smyslem je, aby si klient uvědomil a popsal dosavadní způsob života, určil, co se mu daří a co ho trápí a aby ve vyprávění kouč zachytil důležité záchytné body, které by se mohly stát východiskem k pozitivní změně.

Koučink se buď zaměřuje na řešení konkrétního problému (krátkodobá strategie) a nebo na vypracování osobní vize budoucnosti a její postupnou realizaci (dlouhodobá strategie).

Při koučování se nejčastěji používají 4 druhy otázek

01.

Co chceme?

Jaký je náš cíl?

02.

Co se děje?

Jaká je realita, aktuální stav?

03.

Co můžete udělat?

Jaké jsou vaše možnosti?

04.

Co uděláte?

Jaká bude vaše volba, rozhodnutí a následná akce?

Akční plán

Každé setkání s koučem končí akčním plánem

Akční plán si navrhuje sám klient za asistence kouče.

Na dalším setkání se pak začíná tím, že klient mluví o tom, zda se mu dařilo akční plán splnit, co udělal navíc, co ještě zbývá udělat a jaké nové okolnosti nastaly.

Akční plán tedy obsahuje cíle.

Cíle

Cíle v akčním plánu jsou SMART, tedy vždy specifické, měřitelné, akceptovatelné, realistické a termínované. 
Cíle můžeme rozdělit následovně:

Co udělám ještě dnes?

Co udělám ještě tento týden?

Co udělám tento měsíc?

Co udělám do příštího setkání s koučem?

Zásadní pro úspěch koučinku je vždy stupeň odhodlání klienta.

Míra odhodlání klienta realizovat to, pro co se sám rozhodl by se měla blížit 100%. Pokud je třeba jen 50% a klient se svým odhodláním není schopen nic udělat, je zde otázka, zda má pak pro něj koučování vůbec smysl.

Nezbytný je také aktivního přístup a odpovědnost klienta.

 

K zásadním změnám dochází spíše v mezidobí, mezi koučovacími lekcemi než přímo na nich. Důležitý je i malý pokrok směrem k cíli, který je dlouhodobě udržitelný.

Jaký je kouč?
  • Kouč je laskavý a upřímný partner, který je ve vztahu s klientem vždy rovnocenný
  • Nesupluje služby psychiatra nebo psychoterapeuta
  • Prioritou je pro něj vždy prospěch klienta
  • Podporuje sebezdokonalování klienta, jeho schopnost učit se ze zkušeností
  • Uvádí příběhy a příklady ze života, ukazuje na nich širší souvislosti životních situací
  • Pomáhá klientovi k sebereflexi
  • Rozšiřuje klientovi úhel pohledu
  • Naslouchá trpělivě a se zaujetím
  • Posiluje schopnost klienta uvědoměle řídit svůj život
  • Posiluje pevnou vůli, duševní sílu a pozitivní životní orientaci koučovaného
  • Pružně a kreativně reaguje na situaci a potřeby klienta